sessan uppdatering

24 augusti, 2012

Nu har jag haft sessan hos här hos mig hela sommaren 🙂 och jag trivs verkligen med att vara hästägare. Sessan är verkligen en sådan härlig häst. Vi har nu bytt sommarhage till en ny som inte har kardborrar! Härligt att slippa eländet. Sessans pannlugg har slitits ner helt pga dom :-/ annars trivs hon bra i gruppen och verkar vara nöjd och glad häst.

Medryttaren som var här och red ett par gånger har valt att sluta. Dom passade helt enkelt inte ihop, och sessan var så strulig på volten och senast när hon var i stallet själv så gick ridningen tydligen helt åt skogen. Jättesynd , men bara att leta vidare efter en ny medryttare.
I går ver sessans nya hovvårdare här och tog av skorna och barfotaverkade . Jag ska börja ha sessan barfota, vilket kan vara bra för hennes hovar. Det som var bra med den nya hovvårdaren var att hon dels var väldigt duktig med sessan, blev knappt något bråk alls! Sessan stod stilla med hoven och lät henne arbeta. Eller okej då några gånger drog hon ner benet, men skötte sig bra för att vara sessan. hon ville också se när sessan rörde sig med och utan skor för att se så att hon ej haltade/ ömmade. Vilket hon inte gjorde. Jag var verkligen stolt över sessan! jag fick också bra tips och råd på hur jag kunde ändra foderstaten för att passa en mentalt känslig barfotahäst .-)
Jag har också köpt barfotaboots till henne som hon ska ha vid ridning för att avlasta hoven. Bootsen går även att brodda vilken blir perfekt i vinter! Enda problemet med hennes hovar nu är at hon har fått början till strålsvamp. ; pga det blöta vädret; Har dock inte hunnit bli alls allvarligt så räcker med att behandla dagligen med jodopax och försöka hålla så torrt och rent som möjligt.

För övrigt så flyter allt på bra och vi jobbar för fullt på dom nya uteboxarna som hästarna kan flytta in i när det blir dags 🙂
och ridningen har gått så bra hela sommaren, får bara se när sessan ställer om till sitt vinterhumör! Vi får dock börja rida mer på volten, där hon inte riktigt verkar trivas konstigt nog. Så får vi se om jag börjar rida för instruktör igen. tävla har vi inte gjort i sommar, vi har haft fullt upp med annat i stallet, men det kommer…
/ matilda

3 svar to “sessan uppdatering”

  1. nertgi said

    Vad kul att läsa! Vad fint hon står. Hur kommer det sig att du vill ha henne barfota? Är det något särskilt med volten?

  2. Fina fina Sessan! Alltid så skönt att höra att det går så bra för er 😀
    Synd med medryttaren så klart, men hon verkar verkligen vara en enmanshäst.. märkt tydligare och tydligare. Måste försöka hitta ngn som inte ger upp.. Och så kanske hon måste bli tryggare på volten först, då medryttare gärna brukar vilja rida där iaf i början 🙂

    Diu kanske kan ta ett par lektioner för instruktör som kan ge tips när hon börjar protestera på volten? 🙂 alltid tryggt att ha ngn på marken också.

    Men det är så skönt att hon är så fin ute i terrängen nu, det är verkligen toppenjobbat!

    Och hoppas hon funkar utan skor, så slipper vi alla tappskor hehe.

    Hör av mig snart, vill komma ut och hälsa på snart igen! 😉

    kram Erika

  3. giggsan said

    måste bara säga att jag är supernöjd över mitt val att sko av sessan ! helt fantastiskt fina hovar som inte är spruckna någonstans! och inte ömmar hon heller. och svampen i strålen börjar ge efter också. jodopaxen är verkligen effektiv. får nästan ta bilder på fötterna och lägga upp här 🙂

    ja nu mot vintern kan det ju vara lite svårt att hitta medryttare,speciellt åt en häst som sessan. men letar vidare och hoppas på det bästa.

    ja instruktören tänkte jag skulle vara bra både för mig och sessan, var såpass länge sedan jag red för instaruktör att jag kan ha blivit lite ”blind” i min ridning.

    jag undrar verkligen vad det är som gör henne så nervös på volten…

    och självklart är det bara att komma och hälsa på när du vill, erika:-)

    kram

    matilda

Lämna en kommentar